Vraag en
antwoord

Vraag en
antwoord

1. Waarom krijg ik een aanbod voor zonnepanelen op mijn dak?

Antwoord: Omdat Woonwaard u wil helpen te besparen op uw energiekosten en dus op uw woonlasten. Maar ook om ervoor te zorgen dat alle woningen van Woonwaard in 2050 energieneutraal zijn. Zonnepanelen zijn goed voor het milieu en goed voor uw portemonnee. Zo slaan we twee vliegen in één klap.

2. Waarom werkt Woonwaard samen met de Zoncorporatie?

Antwoord: Woonwaard wil dat u betaalbaar kan wonen in een huis dat bij u past. Om dat zo goed mogelijk voor u te regelen, werkt Woonwaard samen met partners. De Zoncorporatie heeft al duizenden zonnepanelen geïnstalleerd bij huurwoningen. Ook bij appartementencomplexen. De Zoncorporatie neemt binnenkort contact met u op en kan al uw vragen beantwoorden. Ook plaatsen zij de panelen op uw dak en sluiten zij uw meterkast aan. Met hun expertise zorgen zij ervoor dat dit goed gebeurt!

3. Wie betaalt de zonnepanelen?

Antwoord: Woonwaard betaalt de aanschaf, garanties, plaatsing en het onderhoud van de zonnepanelen. De zonnepanelen worden eigendom van Woonwaard. Voor het genot daarvan betaalt u een vaste bijdrage per maand via de servicekosten. U bespaart altijd meer dan u maandelijks voor de panelen betaalt aan servicekosten voor de panelen. Hierdoor houdt u dus geld over.

4. Hoeveel kosten de zonnepanelen?

Antwoord: De panelen kosten € 4,00 per paneel, per maand. Voor een set van 4 zonnepanelen zijn de kosten € 16,00 per maand. Deze kosten worden aan Woonwaard betaald via de servicekosten. Dit bedrag komt bovenop de servicekosten die u al betaalt en staat volledig los van de verhoging per 1 juli 2023.

5. Kan ik meer of minder zonnepanelen huren dan aangeboden?

Antwoord: Woonwaard wil graag dat iedereen in uw woongebouw gebruik kan maken van zonnepanelen. Daarom doen we iedereen hetzelfde aanbod. De Zoncorporatie berekent hoeveel panelen er op het dak passen. Dan kijken we hoeveel panelen wij per woning kunnen aanbieden. Daarom kunt u niet meer of minder panelen huren dan in de brief staat.

6. Hoe weet ik of zonnepanelen voordelig voor mij zijn?

Antwoord: In de brief leest u hoeveel panelen u kunt huren en wat de bijbehorende stroomopbrengst in kilowattuur (kWh) is. Kijk nu eens op de jaarafrekening van uw energieleverancier. Verbruikt u meer stroom (kWh) dan de opbrengst van de panelen? Dan is het huren van zonnepanelen voordelig voor u. Verbruikt u minder stroom dan dat de panelen opwekken? Dan kan uw voordeel lager zijn. In dat geval kunt u altijd contact met ons opnemen. Wij rekenen graag met u mee.

7. Wat ga ik jaarlijks netto besparen?

Antwoord: Wij berekenen van tevoren een geschatte opbrengst van de zonnepanelen. Zoals hierboven uitgelegd is uw eigen stroomverbruik van belang. Daarnaast kunt u kijken naar uw energietarief. De verwachte netto besparing is berekend aan de hand van een gemiddeld tarief. Voor dit gemiddelde kijken we naar de stroomprijs van de grote energieleveranciers in Nederland (Vattenfall, Engie en Essent). Benieuwd hoe wij de berekening maken? Kijk dan op de pagina 'Uw besparing'.

8. Hoe wordt de verwachte opbrengst van de zonnepanelen berekend?

Antwoord: De berekening van de verwachte kWh opbrengst wordt gedaan met speciaal daarvoor gemaakte software. De Zoncorporatie heeft mensen in dienst die hier voor zijn opgeleid. De verwachte opbrengst die wij communiceren is terughoudend ingeschat, zodat het in werkelijkheid vaak hoger is.

9. Wat gebeurt er als de kWh prijzen van de energieleveranciers dalen?

Antwoord: De afgelopen tijd is er veel veranderd in de stroomprijs. Als de stroomprijzen van de energieleveranciers dalen, dan zal de verwachte besparing ook dalen. Omgekeerd geldt hetzelfde; als de prijzen van de energieleveranciers stijgen, dan zal de verwachte besparing ook stijgen. In onze berekeningen maken we gebruik van een gemiddeld tarief. Voor dit gemiddelde kijken we naar de stroomprijs van de grote energieleveranciers in Nederland (Vattenfall, Engie en Essent).

10. Is de kWh opbrengst van de zonnepanelen ieder jaar hetzelfde?

Antwoord: Nee, de kWh opbrengst verschilt jaarlijks afhankelijk van de hoeveelheid zonlicht en wijkt gemiddeld maximaal 5% af. Als het bewolkt is wekken de zonnepanelen nog steeds stroom op, alleen minder efficiënt dan op een zonnige dag.

11. Wat gebeurt er als ik minder stroom verbruik dan wat de zonnepanelen opwekken?

Antwoord: Dan levert u de overige, niet-gebruikte stroom terug aan uw energieleverancier. Hiervoor ontvangt u van uw energieleverancier een teruglevertarief. Dit tarief verschilt per energieleverancier.

12. Wordt de bijdrage die ik via de servicekosten betaal ieder jaar verhoogd met de huurverhoging?

Antwoord: Nee, de bijdrage voor de zonnepanelen wordt niet jaarlijks verhoogd, omdat u die via de servicekosten betaalt en niet via de huur. U betaalt dus 25 jaar hetzelfde bedrag.

13. Wat gebeurt er met de zonnepanelen als ik de huur opzeg?

Antwoord: De zonnepanelen blijven dan gewoon op het dak van uw woongebouw liggen. U kunt dus altijd uw huur opzeggen, ongeacht de zonnepanelen. Uiteraard hoeft u dan ook geen servicekosten meer te betalen.

14. Wat betekenen zonnepanelen voor mijn huurtoeslag?

Antwoord: Het plaatsen van zonnepanelen heeft geen gevolgen voor uw huurtoeslag. De zonnepanelen zijn een aparte component via de servicekosten en vallen dus buiten de huur.

15. Heeft de plaatsing van zonnepanelen invloed op de WWS- punten van mijn woning?

Antwoord: Nee, u betaalt een bijdrage in de servicekosten. Hierdoor worden de punten (die uw woning energiezuiniger maken door zonnepanelen) buiten beschouwing gelaten bij de vaststelling van de jaarlijkse huurverhoging.

16. Wat betekenen zonnepanelen voor mijn uitkering?

Antwoord: Het plaatsen van zonnepanelen heeft alleen gevolgen op uw uitkering wanneer u deze meer stroom opwekken dan dat u zelf verbruikt. Kijk dus goed naar uw stroomverbruik. Heeft u een uitkering en twijfelt u? Overleg dan altijd met ons of het rendabel voor u is.

17. Wat gebeurt er met stroom die ik niet direct gebruik?

Antwoord: Overdag, wanneer de zon schijnt, wekken zonnepanelen energie op. Vaak gebruikt u deze stroom niet direct. De stroom wordt dan teruggeleverd naar het energienet. ’s Avonds, als de zonnepanelen geen stroom opwekken, gebruikt u weer stroom van het energienet. De stroom die u overdag terug levert én die u in de avond weer gebruikt, worden tegenover elkaar weggestreept. Dit heet salderen.

18. Kan ik op elk moment terugleveren aan mijn energieleverancier?

Antwoord: In uw regio is er volgens de netbeheerder liander nog voldoende capaciteit op het stroomnet om teruglevering mogelijk te maken. Ook op dagen dat er veel stroom wordt opgewekt, als het bijvoorbeeld zonnig is en hard waait.

19. Ik heb gehoord dat de salderingsregeling voor zonnepanelen mogelijk wordt aangepast door de regering. Klopt dit?

Antwoord: Op 13 februari heeft de Eerste Kamer tegen de afbouw van de salderingsregeling gestemd. Dit betekent dat u alle stroom die uw zonnepanelen opwekken mag blijven salderen.  Doordat de salderingsregeling blijft bestaan, zullen energieleveranciers de zonnepaneel-gebruikers op een andere manier gaan stimuleren om hun zonnestroom direct te gebruiken. Hierin zijn drie opties:  1. De terugleververgoeding voor stroom verlagen. Dit is het bedrag wat de energieleverancier aan u betaalt voor de zonnestroom die u niet gebruikt en dus teruglevert aan het stroomnet. 2. Extra vaste maandelijkse kosten toevoegen afhankelijk van de teruggeleverde stroom. 3. Als u zonnepanelen op uw dak heeft liggen, kan het zijn dat u bijvoorbeeld geen (welkomst)korting krijgt als u overstapt naar een andere energieleverancier. Let bij het afsluiten van een nieuw energiecontract daarom goed op deze bovenstaande punten. Dit kan namelijk invloed hebben op uw maandelijkse besparing. Weet u niet of er van een één van deze drie punten sprake is bij de energieleverancier? Dan kunt u hen altijd bellen om dit na te vragen.  Wij geven u geen advies over welke energieleverancier het beste is voor zonnepaneel-gebruikers. U kunt op diverse sites de tarieven en voorwaarden vergelijken, zoals bijvoorbeeld: https://www.keuze.nl/stroom-vergelijken  https://www.gaslicht.com/ 

20. Hoe kan ik slim gebruik maken van de stroom van de zonnepanelen?

Antwoord: De energieleveranciers en netbeheerders willen voorkomen dat er veel stroom terug het stroomnet op gaat. Zij willen graag dat mensen de stroom van de zonnepanelen direct gebruiken. U bent daarom altijd het voordeligst uit als u overdag uw elektrische apparaten aanzet in plaats van ’s nachts.   - Zo kunt u bijvoorbeeld uw wasmachine, droger en vaatwasser zo instellen dat deze overdag draaien in plaats van ’s nachts. Het is verstandig om deze apparaten niet allemaal tegelijkertijd aan te zetten, maar afwisselend na elkaar.  - Daarnaast kunt u uw apparaten zoveel mogelijk overdag opladen in plaats van ’s nachts.  Zo gebruikt u de stroom die de zonnepanelen opwekken direct en hoeft u de stroom niet terug te leveren aan het stroomnet. ’s Avonds en ’s nachts neemt u dan minder stroom af van het stroomnet. 

21. Wat nu als mijn voordeel wegvalt door de wijzigingen van de regering?

Antwoord: Ons aanbod is zo voordelig dat er ook voordeel overblijft bij een tegenvaller door de regering. Woonwaard heeft een inspanningsverplichting om de effecten van de salderingsregeling nauwgezet te volgen. Mocht het zo zijn dat het voordeel voor de huurders helemaal weg zou vallen, dan heeft Woonwaard de mogelijkheid om de servicekosten voor de zonnepanelen te verlagen.

22. Hoe weet ik dat mijn zonnepanelen werken?

Antwoord: Woonwaard controleert de opbrengst van uw zonnepanelen. Dit doen ze doordat zij gegevens ontvangen van de opbrengstmeter (het kastje tussen zonnepanelen en uw meterkast). Als de zonnepanelen hun werk niet goed doen, dan ziet Woonwaard dat. Er wordt dan contact met u opgenomen.

23. Moeten de zonnepanelen schoongemaakt worden?

Antwoord: Nee, de zonnepanelen worden schoon door de regen. Het schoonmaken van de zonnepanelen is alleen bij hoge uitzondering nodig en dit mag alleen de Zoncorporatie of een partner van ons doen. Als dit nodig is worden hier geen kosten voor bij u in rekening gebracht.

24. Ontstaat er mogelijk brandgevaar door de zonnepanelen?

Antwoord: De zonnesystemen worden geïnstalleerd door vakbekwame monteurs. Het materiaal voldoet aan alle veiligheidsnormen en -richtlijnen. De Zoncorporatie heeft intussen meer dan 15.000 woningen voorzien van zonnepanelen. Er is nog nooit sprake geweest van brand.

25. Heeft de brandweer last van zonnepanelen?

Antwoord: Onze zonnepanelen hebben nog nooit een brand veroorzaakt, maar het kan natuurlijk voorkomen dat u door een andere oorzaak te maken krijgt met een huisbrand. Wij houden altijd rekening met hoe wij de panelen installeren, zodat de brandweer geen last heeft van de zonnepanelen bij het blussen van een brand. Dit doen wij door voldoende ruimte te houden tussen de erfgrens van uw woning en de zonnepanelen. 

26. Kan ik gehackt worden als ik zonnepanelen heb?

Antwoord: Nee dit kan niet. De monitoring van onze zonnepanelen wordt gedaan door middel van een simkaart. Ze zijn dus niet verbonden met uw eigen internet. Daarom loopt u geen risico om gehackt te worden doordat u zonnepanelen heeft. 

27. Waar kan ik een klacht indienen over de installatie?

Antwoord: We hopen dat alles rondom de installatie van de zonnepanelen goed is verlopen. Wilt u toch een klacht indienen of schade melden? Dan vragen we u om ons formulier in te vullen op https://info.dezoncorporatie.nl/klacht/.  

28. Waar kan ik een compliment achterlaten over de installatie?

Antwoord: We vinden het altijd leuk om te horen wanneer onze collega’s goed werk hebben geleverd. U kunt ons hierover mailen naar info@dezoncorporatie.nl. 

29. Hoelang blijven de zonnepanelen werken?

Antwoord: De zonnepanelen nemen elk jaar iets af in opbrengst. Dit is zo’n 0,5% per jaar. Dat betekent dat aan het einde van de levensduur van de zonenpanelen (25 jaar) de opbrengst nog altijd bijna 90% is.

30. Hoe vaak hebben de zonnepanelen te maken met een storing?

Antwoord: We verwachten dat de panelen maximaal één keer per 20 jaar een storing zullen hebben. Deze wordt dan in de meeste gevallen binnen 10 dagen verholpen. Doordat we de prestaties van de zonnepanelen op afstand goed volgen, kunnen we storingen vaak voor zijn.

31. Kan ik bij mijn huidige energieleverancier blijven?

Antwoord: Ja, u kunt gewoon bij uw vertrouwde leverancier blijven. Ook overstappen naar een andere energieleverancier is geen probleem.

32. Moet ik thuis zijn voor de installatie van de zonnepanelen?

Antwoord: Voor de installatie van de zonnepanelen moeten wij kort in de meterkast zijn. Dit duurt een paar uur en hiervoor moet u thuis zijn. We zullen dan ook een opbrengstmeter plaatsen, zodat u kunt bijhouden hoeveel stroom de zonnepanelen opwekken.

33. Wat kan ik de komende tijd verwachten?

Antwoord: In de brief staat aangegeven tot wanneer u de tijd heeft zich aan te melden. Wanneer de inschrijving is gesloten, maakt de Zoncorporatie een installatieplanning. U ontvangt een brief waarin staat wanneer de zonnepanelen geplaatst worden en uw woning wordt aangesloten. Zit uw meterkast buiten uw woning? Dan hoeft u niet thuis te blijven voor de installatie. Zit uw meterkast in uw woning? Dan belt de Zoncorporatie u op om een afspraak in te plannen. Deze afspraak duurt meestal 2 uur. Na de installatie melden wij uw woning aan bij de netbeheerder, zodat de stroom die u teruglevert geregistreerd wordt.

34. Waarom is de berekening in de brief en/of mijn overeenkomst anders dan in de brochure?

Antwoord: In de brochure ziet u een voorbeeldberekening staan. Omdat elk woongebouw anders is, maken wij voor elk gebouw vooraf een berekening. Wij kijken hoe wij de zonnepanelen zo gunstig mogelijk op het dak kunnen leggen. Het kan dus zijn dat de stroomopwek van de zonnepanelen anders uitkomt dan in het rekenvoorbeeld in de brochure. Ook kan het aantal zonnepanelen dat Woonwaard u aanbiedt anders zijn. Ook dit heeft te maken met hoe de zonnepanelen het best op het dak van uw woongebouw passen.

Staat uw vraag er
niet tussen?

Staat uw vraag er
niet tussen?

Neem dan contact met ons op!

Zoveel mensen, zoveel wensen.  Wij snappen dan ook als geen ander dat u een vraag heeft die hier niet tussen staat. Toch willen we u wel graag antwoord geven. Daarom vragen wij u om uw vraag te stellen via de knop hier rechts. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op. Wilt u direct geholpen worden? Dan kunt u het beste bellen met 020 – 723 92 92.